Donis (LT)
Drewo (UA)
Donis
to znany litewski projekt muzyczny z kręgu neofolk/ambient/experimental, którego centralną osią jest multi-instrumentalista Donatas Bielkauskas. Pisząc i grając muzykę wykorzystuje on autentyczne i uwspółcześnione ludowe instrumenty litewskie, jak również instrumenty elektroniczne, a także zaprasza do współpracy muzyków sesyjnych.
Projekt jest znany z pełnego, subtelnego i dojrzałego brzmienia, w którym nowoczesna muzyka łączy się z akcentami bałtyckimi.
Debiutancki album "Deinana" wydany w 1998 w formie kasety poprzedzał płytę CD "Baltos Juodos Klajos" ("Biało- czarne wędrówki", Dangus prod. 2002), potem wydany został znany album "Svilpiai" ("Gwizdki", 2003), następnie wspólny projekt DONISA i KULGRINDY "Sotvaras" (Dangus prod.) i krążek ambient "Vacuum" ("Próżnia", 2004). W 2005, Dangus prod. zamierza wydać najnowszy album post-folkowy "Bite Lingo", nagrany wraz z obdarzoną wspaniałym głosem wokalistką Rasa Serrą i zespołem folklorystycznym z Kłajpedy KURSIU AINIAI. Od roku 1994 DONIS współpracuje z rozmaitymi zespołami: Wejdas, Notanga, Kulgrinda, itp.
Ostatnio Donatas interesuje się muzyką elektroniczną i eksperymentalną.
Kontakt:
E-mail: istic@yahoo.com
www.omnitel.net/donis
www.dangus.net/wejdas
Drewo
Grupa badaczy i wykonawców ukraińskiej muzyki ludowej. Istnieje od 1979 roku (pod nazwą Drewo od 1988) pod kierunkiem muzykologa J. Jefremowa. Dzięki swej działalności zespół zainicjował nowy trend w muzycznej kulturze Ukrainy, demonstrując światu tradycyjną muzykę wsi jako coś cennego i istniejącego samodzielnie, bez potrzeby jakiejkolwiek obróbki.
Członkowie zespołu to przeważnie studenci, absolwenci i wykładowcy kijowskiego konserwatorium, którzy jako pierwsi na Ukrainie za cel obrali sobie poznanie, przyswojenie i wierne odtwarzanie pieśni ludu, z zachowaniem ich cech stylistycznych.
Podstawową bazę naukową i źródła repertuaru Drewa stworzyły wyprawy i praca naukowo-badawcza J. Jefremowa, I. Kłymenko, S. Kopył, W. Ponomarenko, T. Sopiłky, O. Szewczuk (centralne i zachodnie Polesie, Połtawszczyzna, Sumszczyzna, wschodnie Podole). Zespołem kieruje ważna zasada, aby nie odtwarzać mechanicznie zdobytego podczas wypraw materiału. Pieśń w wykonaniu Drewa ma kilka wariantów, ale jest ciągle tą samą pieśnią. Jest to możliwe dzięki wypracowanym przez J. Jefremowa metodom tworzenia wariacji muzycznych, które bazują na prawach rządzących pieśnią w jej naturalnym środowisku. Dla działalności artystycznej Drewa charakterystyczne jest łączenie prawdy naukowej z własnym stylem wykonania, mistrzostwem wysokiej klasy, z improwizacją i pełnym emocji śpiewem.
Zespół jest autorem i wykonawcą przedstawienia muzycznego "Kamienne koło (FOpera)" (reż W. Troicki, premiera 09.2002.), które było wspólnym projektem Drewa i Centrum Sztuki Współczesnej "Dach".
Z doświadczenia Drewa czerpią również inne, młodsze zespoły, które powstały w Kijowie, Kirowogradzie, Lwowie, Sumach, Charkowie, Chmielnickim. Pod bezpośrednim wpływem Drewa w Polsce w latach 90. rozpoczął się ruch folkowy.
Członkowie grupy w krajach Europy prowadzą warsztaty śpiewu, Drewo jest stałym partnerem w projektach międzynarodowych, uczestnikiem konferencji naukowych, audycji radiowych i telewizyjnych, festiwali, koncertów (Belgia, Gruzja, Łotwa, Litwa, Niemcy, Polska, Rosja, Uzbekistan, Francja).
Najważniejsze wydawnictwa:
Musiques Traditionnelles d'Ukraine - Silex, Paryż, 1995;
Drewo: pieśni z Ukrainy - Koka, Warszawa, 1998, 2001;
Raj rozkwitł. Motywy chrześcijańskie w folklorze Ukrainy - Grupa "Drewo", Kijów, 2001;
Opromienione dźwięki, Symfokar, Kijów, 2001.
MP3