www.gadki.lublin.pl www.gadki.lublin.pl/aktualnosci www.gadki.lublin.pl/encyklopedia www.gadki.lublin.pl//gadki www.gadki.lublin.pl/pfm www.gadki.lublin.pl/aktualnosci wersja polska
english version
wersja polska
english version
 
A B C D E F G H I J K L Ł M  


Sutaras (LT)
Troitsa (BY)
Drewo (UA)
Stary Olsa (BY) Perkałaba (UA)
Atalyja (LT)
Jar (BY)


Griezyne (LT)
Menuo Juodaragis (LT)
Suklegos (LT)
Szeszory (UA)


Muzyczny folklor Polesia Białoruskiego
Tradycyjne pieśni litewskie - wprowadzenie
Karpaty, muzyka tradycyjna i współczesna młodzież

N O P R Q S T U V W X Y Z Ź ¯
 

Nagual (BY)

 

zoomBialorus Nagual Zespół NAGUAL (wszędołaz) powstał w zimie 2000 roku. Jego celem jest odtworzenie dźwięków, poprzez które można wyrazić zarówno początek tańca życia jak i swoją własną melodię.

W skład grupy wchodzi sześcioro muzyków. Zgłębiają oni wiedzę o źródłach muzyki, współczesnych trendach, kształtowaniu się kultur ludowych, stosunkach między ludźmi, bowiem właśnie te czynniki mają bezpośredni wpływ na ich twórczość. Utwory powstają przy pomocy dobranych instrumentów muzycznych i ich niezwykłych zestawień oraz pod wpływem własnych przeżyć muzyków. Instrumenty, których używają, są różne, poczynając od ekskluzywno-archaicznych, na klasycznych kończąc:

Aleksej Kulpin (Drzewo) - gitara basowa, wokal;
Anaka Szaposznikowa - cymbały, wokal, djembe, drumla, banbor;
Marina Niewgień - wokal;
Leonid Pawljonok - wokal, taniec, mały bęben, gitara, "nos choinki", djembe, didjeridoo, kugikły, piszczałka, gliak;
Wiktor Siemaszko - klarnet, flet, bębenek;
Jegor Zabiełow - bajan, wokal.

Piosenki NAGUALa są radosne i smutne, mające przejrzysty motyw i abstrakcyjne, dzikie i niedorzeczne, ale najważniejsze jest to, że nie stoją one w miejscu. Każda piosenka ma możliwość naturalnego rozwoju, wraz z każdym koncertem rozwija się i nabiera kształtów, tak jak dzieje się to w autentycznym folklorze. Utwór czerpie z życia to, czego mu brakuje do osiągnięcia pełni.

Psychofolk jest kierunkiem muzyki łączącym w sobie to co osobiste z tym co ogólnospołeczne. Śpiew niesie w sobie skomplikowane połączenie fonemów różnych grup językowych, dźwięków natury, procesów psychofizjologicznych, a jednocześnie to co jest pierwotne i postmodernistyczne. Sensem takiej twórczości jest zatem podziwianie świata, biostymulacja, umiejętność przeżywania bez ograniczeń oraz wyrażania emocji i uczuć.

W ciągu pięciu lat istnienia zespół dał ponad 150 koncertów (samodzielne i z innymi zespołami - na Białorusi, w Rosji i Polsce), brał udział w wielu akcjach dobroczynnych, uczestniczył w międzynarodowych i lokalnych festiwalach, koncertował od herbaciarni chińskich poprzez wystawy artystyczne po imprezy punkowe, a także tworzył surrealistyczne perfomance (np. taniec Buto, jazda na rolkach, magiczne wyrąbisko drzewa) i uliczne improwizacje.

NAGUAL występował na jednej scenie z takimi wykonawcami jak:

  • Kniaź Myszkin (wolna muzyka, Mińsk),

  • Wirus Liha (ska, reggae, Mińsk),

  • Glupyj bielyj (reggae romans, Moskwa),

  • Olga Arefjewa (rosyjski rock, reggae, Moskwa),

  • Kirpiczi (Sankt-Petersburg),

  • Drobinska (bałkańska ludowa muzyka, Sankt-Petersburg),

  • Kosti (psychodeliczny rock, Gdańsk),

  • UR'IA (folk-rock modern, Mińsk).

    Niektóre z festiwali:
    1. "Sinij pieriec" (Niebieski pieprz) - międzynarodowy festiwal muzyki awangardowej, Białoruś Mińsk 2002;
    2. "X-Tradycja" - międzynarodowy festiwal nietradycyjnych teatrów plastycznych, Białoruś Mińsk 2002;
    3. "Fiesta Borealis" (laureaci, II miejsce) - festiwal muzyki alternatywnej, Polska Olecko 2004;
    4. "Poza formatem" - festiwal muzyki alternatywnej, Rosja Rostow nad Donem 2004;
    5. "Taukaczyki" - festiwal folk-modern, Białoruś Mińsk 2004;
    6. "Etnosfera" - międzynarodowy festiwal muzyki folkowej, Skierniewice Polska 2005;
    7. "Muzyka świata" - międzynarodowy festiwal world music, Rosja Moskwa 2005;
    8. "Pustyje holmy" (Puste wzgórza) - festiwal muzyki alternatywnej w lesie, Rosja Kałużskij obw. 2004-2005.

    Dyskografia, nagrania:
    1. album "Oszczuszczenia, zabwienije…" (Doznania, zapomnienie ...), 2002, nagrano przez ONYX records, Mińsk;
    2. muzyka do teatru lalek, przedstawienie pt. "Przygoda Pin-Pina", reż. Swieta Beń, 2003;
    3. album "U Ziemi pod Jubkoj" (U Ziemi pod spódnicą), 2004-2005, nagrano przez "RADIO A5" (Polska), dodatkowe nagranie DRZEWO records, Mińsk;
    4. składanka z festiwalu "Fiesta Borealis" 2004, Polska;
    5. "Koncert dla Mamy" (16.09.2004)
    6. improwizacja "piesni tihoj gliny" (piosenki cichej gliny), 2005.
    Kompilacje:
    7. "Kultura na Pomosz'cz'" (Kultura na pomoc) + nagranie wideo z archiwum (Mińsk - Moskwa), 2003-2004;
    8. "U Ziemi pod Jubkoj" (U Ziemi pod spódnicą) - maxi-singiel + nagranie wideo z archiwum (Mińsk), 2004;
    9. "Piesni Autenticznyh Pieriesielencew" (Piosenki prawdziwych przesiedleńców) + nagranie wideo z archiwum (Mińsk - Moskwa), 2004.

    Teledyski:
    2003 - "Utieszenije Sniegom" (Pociecha w śniegu), reż. Denis Markin
    2004 - "U Ziemi pod Jubkoj" (U Ziemi pod spódnicą), reż. Ałła Wolskaja, operator Oleg Girel
    i wiele nagrań wideo z archiwum (nagrania amatorskie)
    2005 - "Abrikosowyje Koridory" (Morelowe Korytarze), reż. Anna Gorlacz.

    Kontakt:
    E-mail: nagual@tut.by

    www.nagualia.net MP3 MP3 MP3

  •  

    www.gadki.lublin.pl   do góry
    wstecz