|
|||||||||||||||||||||||
Ethnotrans Etna Etniczne Inspiracje. Wspólnota w Kulturze Etnomalia Etnoos Eurofolk Eurofolk w Malborku Eurofolk w Zamościu Ethnosfera Extra Formacja Górali Beskidzkich
Echa Celtyckie - cykl warszawskich koncertów, promujący najlepszych polskich (i z czasem również zagranicznych) wykonawców muzyki folkowej, inspirowanej brzmieniami ze Szkocji, Bretanii i Irlandii. Zrodził się wraz z wydaniem przez firmę "AnyMusic" płyty o tym samym tytule. Płyta ta ukazała się w czasie letniego Festiwalu Kultury Celtyckiej w Dowspudzie ( Dowspuda) w 2002. Już jesienią tego samego roku w warszawskim Klubie "Kopalnia" miał miejsce pierwszy koncert, na który organizatorzy zaprosili formację Rimead. Gospodarzem imprezy został zespół The Irish Connection, organizacją imprez cyklu zajmowali się znani popularyzatorzy folku V. Ziutek (do października 2003), Łukasz Talarek (od listopada 2003 do października 2005) i Cezary Waśniewski (od października 2005). W każdej edycji występuje The Irish Connection i zaproszeni goście - zespoły i soliści, czy też grupy tańca celtyckiego. "Echa Celtyckie" gościły też w Domu Sztuki Jary, Klubie Stodoła, Traffic Clubie, Państwowym Muzeum Etnograficznym, Ośrodku Działań Twórczych w Warszawie i w warszawskim klubie "Metal Cave". W 2003 odbyło się 9 spotkań, rok później również 9, w 2005 zorganizowano 7 koncertów, a do połowy 2006 - 3 imprezy. W ramach tego cyklu wystąpiła plejada polskich wykonawców inspirujących się muzyką celtycką, a także goście z zagranicy - David Hopkins, Os Estalotes, Stéphane Delicq. "Echa Celtyckie" w krótkim czasie stały się popularne nie tylko wśród fanów celtyckiego folku, co było jednym z powodów wydania w 2003 drugiej części płyty zatytułowanej "Echa Celtyckie 2". Dyskografia: "Echa Celtyckie" CD, AnyMusic 2002; "Echa Celtyckie 2" CD, AnyMusic 2003.
Elphin - jedna z najlepszych, najbardziej znanych i cenionych grup tańca irlandzkiego w Polsce. Zespół powstał w Gdańsku w 1997. Grupę tworzy siedem dziewcząt mających za sobą różnorodne doświadczenia taneczne, obecnie skupionych na doskonaleniu i prezentowaniu współczesnej formy tańca irlandzkiego. Elphin był pierwszym zespołem w Polsce, który wystąpił z programem zawierającym elementy stepu irlandzkiego. Grupa odnajduje także inspiracje w innych gatunkach tanecznych. Styl prezentowany przez Elphin jest próbą znalezienia uniwersalnego języka tanecznego, łączącego cechy różnych form tańca: irlandzkiego, klasycznego, flamenco i modern. Grupa tańczy też do muzyki na żywo, m.in. zespołów Shannon, Dullahan, Deirin De. www.elphin.art.pl
Emerald - szczecińska grupa folkrockowa powstała w 1991. Inspiruje się folklorem szkockim i irlandzkim oraz twórczością The Pouges, Dropkick Murphys czy The Waterboys. W repertuarze ma też pieśni żeglarskie. Główne atuty formacji to duża dawka rocka, autorskie, polskie teksty (oprócz oryginalnych angielskich) oraz autorskie aranżacje oparte na akordeonie i skrzypcach. Skład zespołu: Leszek Czarnecki - gitary, śpiew; Roman Rydz - akordeon, thin whistle, śpiew; Tomasz Baran - bas, śpiew; Michał Woltman - bębny; Irena Tsebrij - skrzypce; Michał Wierzbicki - skrzypce. Dyskografia: "Emerald" MC, Emerald 1992; "Folk You" MC, Emerald 1995; "Rockin' the Irish Pub" CD, Emerald 1998; "Balony św. Patryka" CD, Emerald 2003; "Folk No More" CD, Jimmy Jazz Records 2006. www.emerald.home.pl/
Escola! Ritmo - zespół perkusyjny istniejący od 2004 w Lublinie. Został utworzony z uczniów wyłonionych podczas warsztatów bębniarskich prowadzonych przez Agnieszkę Kołczewską ( Jahiar Group, Orkiestra św. Mikołaja) od 1996 w Akademickim Centrum Kultury Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej "Chatka Żaka" w Lublinie. Liderem grupy jest Agnieszka Kołczewska. Zespół inspiruje się sztuką perkusyjną świata, przede wszystkim afrykańską, azjatycką, polinezyjską, australijską oraz brazylijską i kubańską, nie stroni od rytmów polskich i innych słowiańskich. Często instrumentom towarzyszą wokalizy wzorowane na śpiewach afrykańskich. Formacja wykorzystuje instrumenty perkusyjne z całego świata. Skład zespołu: Agnieszka Kołczewska - cow-bell, gwizdek afrykański, djembe, dzwonki, tamburyn, quiro, śpiew; Dorota Krempa - djembe, śpiew; Mateusz Borny - djembe, marakasy, birimbau; Hubert Francuz - djembe, cabaza; Grzegorz Jazgarski - djembe, marakasy; Łukasz Kowal - djembe, darabuka; Ireneusz Martyniuk - djembe, clavesy; Michał Myczkowski - djembe, darabouka. Gościnnie występują: Grzegorz Drozd - conga, instrumenty perkusyjne; Rafał Maj - bęben basowy, conga, darabuka, chekere.
Ethnosfera, Europejski Festiwal Muzyki Folk i Ethno "Ethnosfera" - letni festiwal folkowy odbywający się w Skierniewicach. Wyewoluował z Konkursu Muzyki Folkowej "Folkopranie" zorganizowanego w latach 1999-2001. Współtwórcą idei festiwalu są Ryszard Krasnodębski i Wojciech Ossowski. Jednym z głównych założeń "Ethnosfery" i wcześniej "Folkoprania" (różniących te imprezy od pozostałych) był międzynarodowy konkurs dla wykonawców zarówno profesjonalnych, jak i amatorów oceniany przez międzynarodowe jury. W 2001 wystąpiło 15 zespołów konkursowych, a jako goście zaproszeni m.in. Juria (Białoruś) i The Whiskey Priest (Wielka Brytania). Rok później, już na "Ethnosferze", oprócz konkursu i koncertów gwiazd odbyła się dyskusja panelowa na temat folku, działała również wioska ekologiczna. W 2003 wiele imprez w ramach festiwalu nawiązywało do tradycji Wschodu, był to też ostatni rok konkursu. Od 2005 festiwal istnieje jako część dużego międzynarodowego projektu kulturowego pod nazwą Festiwal "Trzy Słońca" łączącego trzy imprezy - Festiwal "Ethnosfera", Festiwal World & Ethno Levice (Słowacja) oraz Festiwal Zahrada w Namest na Hane (Czechy). www.ethnosfera.org
Ethnotrans - Jarosław Żeliński, multiinstrumentalista, wykładowca Akademii Morskiej w Gdyni, członek Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych, fotograf, vlepkarz i organizator imprezy "Wciąż wierzę w wąski tor". Występuje od 1998. Jest miłośnikiem transowej instrumentalnej muzyki o podłożu etnicznym. Krąg jego zainteresowań muzycznych to głównie world music, ethnojazz, fusion, a także muzyka ilustracyjna. Gra na wielu instrumentach, tworzy muzykę z pomocą keyboardu i komputera, jednak największą jego pasją są flety i fujarki oraz ambientowa atmosfera koncertu na żywo. Występuje lub występował z Meltradem i Gośćmi z Nizin, Werchowyną, The Irish Connection, Piotrem Novotnikiem. Wraz z V. Ziutkiem tworzy etniczny sound system "Flety i przestrzeń". www.ethnotrans.prv.pl
Etna - formacja założona w 1995 przez muzyków związanych z różnymi poznańskimi zespołami. Początkowo grała jako trio akustyczne. Twórców grupy połączyła próba odnalezienia własnego języka muzycznego. Zespół grał w składzie: Krzysztof Kubiak - bas; Bartłomiej Plichta - perkusista; Tomasz Żarniewicz - śpiew, gitara. Repertuar Etny to piosenki folkowe o akustycznym brzmieniu z elementami jazzowej improwizacji. Grupa wystąpiła m.in. na "Folk-Feście" w Krotoszynie (1995). Kapela obecnie nie istnieje.
Etniczne Inspiracje. Wspólnota w Kulturze - odbywający się w listopadzie warszawski festiwal prezentujący kulturę mniejszości narodowych w Polsce. Wyrósł z tradycji organizowanego od 1992 Ogólnopolskiego Przeglądu Dorobku Artystycznego Mniejszości Narodowych i Etnicznych "Wspólnota w Kulturze" przygotowywanego przez Dom Kultury "Arsus" w Ursusie. Od 2000 funkcjonuje jako projekt samodzielny, zaś jego organizatorem jest Dom Kultury "Rakowiec". Celem festiwalu jest promocja zdarzeń artystycznych i ich twórców realizowana przy współpracy przedstawicieli różnych narodowości i grup etnicznych. Organizatorzy wspierają i inicjują realizacje różnych projektów artystycznych o charakterze integracyjnym. Odnosi się to zarówno do przedstawicieli mniejszości narodowych zamieszkujących w Polsce, jaki i do młodych Polaków zainteresowanych kulturą innych narodów. W ramach festiwalu odbywają się koncerty, warsztaty artystyczne, pokazy filmowe.
Etnomalia - grupa prezentująca nurt etnicznej muzyki "okołofolkowej". Powstała w 2002 w Stalowej Woli. W twórczości zespołu można usłyszeć inspiracje muzyką etniczną Bliskiego Wschodu, południa Europy (Macedonii, Rumunii), pomieszane klimaty jazzowe z nutą klezmerską, trochę reggae. Zespół zadebiutował na Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w Warszawie (2003). Skład grupy: Jarosław Adamów - klarnet, sopiłki, kawał; Piotr Dankiewicz - gitara basowa; Marcin Kisiel - gitara elektryczna, gitara basowa; Zbigniew Zaręba - perkusja.
Etnoos - zespół, którego twórczość stanowi połączenie muzyki transowo-acidjazzowej z folklorem ukraińskim. Powstał w 1998 jednocząc muzyków z formacji grających różne odmiany muzyki etnicznej. Wątek ludowy w repertuarze stanowiły znane pieśni ukraińskie oraz silnie osadzony w ukraińskim folklorze śpiew Anny Kurak - wokalistki ukraińskiego pochodzenia, która jest również poetką, dramatopisarką, reżyserem teatralnym. Grupa korzystała także z innych środków przekazu, prezentując na swoich koncertach artystyczne slajdy - przezrocza ilustrujące piękno Karpat - Beskidu Niskiego i Czarnohory. Solistka grupy zadebiutowała na Międzynarodowym Festiwalu "Złote Trembity" w Truskawcu na Ukrainie, gdzie zdobyła II miejsce (1990). Uwieńczeniem jej dotychczasowej pracy było wydanie autorskiej kasety "Bez Tebe" (Konador, 1997). Do 1997 prowadziła karierę solową, potem związała się z grupą Natenczas, a następnie w 1998 z Etnoosem. Muzyka artystki ewoluowała od poetyckiej piosenki autorskiej poprzez próby popjazzowe do połączeń folkloru ukraińskiego z muzyką współczesną. Utwory grupy w większości stanowiły "wesnianki" - pieśni, którymi witano wiosnę oraz pieśni ukraińskiego stepu, jak też autorskie utwory współczesne. W 2004 grupa zawiesiła działalność. Skład zespołu: Anna Kurak - śpiew; Andrzej "Jawor" Jaworowski - gitara; Michał Marecki - instrumenty klawiszowe; Stanisław Porczyk - gitara basowa; Grzegorz Rytka - saksofon; Adrian Pawlak - perkusja; Paweł Pawiłojć - konga, instrumenty perkusyjne, Piotr "Piszpunt" Rachwalski - scenografia.
Eurofolk, Festiwal Muzyki i Pieśni Ludowej Młodych "Eurofolk" - festiwal organizowany przez Fundację Kultury Wsi (powołanej przez Związek Młodzieży Wiejskiej) od lat 80. XX w. Początkowo folklorystyczny, od początków lat 90. zaczął przekształcać się stopniowo w folkowy. Odbywał się m.in. w Częstochowie (np. 1998), Płocku (np. 1996, 1999) i w Sanoku, w Muzeum Budownictwa Ludowego. W 1993 na scenie Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku miał miejsce Festiwal Muzyki Ludowej Młodych "Eurofolk - Karpaty". Była to kolejna cykliczna (obok Jarmarku Folklorystycznego) impreza zorganizowana w sanockim skansenie. Najważniejszą część festiwalu stanowił konkurs, który miał na celu inspirowanie, upowszechnianie i promocję nowatorskich, wartościowych artystycznie, instrumentalnych i wokalnych przetworzeń muzyki ludowej poszczególnych regionów Polski i grup etnicznych oraz aktywizowanie twórczych zainteresowań młodego pokolenia muzyką ludową. Trzy pierwsze edycje festiwalu (1993, 1994, 1995) były organizowane przez Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku oraz Fundację Kultury Wsi i miały formę konkursu. Laury zdobywali na nim: Sierra Manta (1996), Anna Kiełbusiewicz (1998), Dikanda (1999). W kolejnych latach festiwal stracił formę konkursu (powrócił do niej jeszcze tylko raz w 2001). W latach 1996-1997 nastąpiły kolejne zmiany. Zmieniono nazwę z Festiwal Muzyki Ludowej Młodych "Eurofolk - Karpaty" na Festiwal Muzyki Karpackiej "Na Pograniczach", a z grona organizatorów na cztery lata wycofała się Fundacja Kultury Wsi, która organizowała wówczas swój festiwal w innych miejscowościach. W latach 1996-1997 jedynym organizatorem imprezy było Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku. W 1998 festiwal zorganizowano wraz z Agencją Promocji Artystycznych "Folk promotion plus", a w 1999 przy udziale Polskiej Sceny Folkowej Agencji Koncertowo-Impresaryjnej. W latach 2000-2004 festiwal ponownie organizowano wraz z Fundacją Kultury Wsi. W 2000 nastąpiła kolejna modyfikacja nazwy imprezy; odtąd miał to być Międzynarodowy Festiwal Pieśni i Muzyki Ludowej Młodych "Eurofolk na Pograniczach". W latach 2000-2004 współorganizatorami (obok Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku i Fundacji Kultury Wsi) były: Agencja Koncertowa Polska Scena Folkowa (2000), TV Polonia (2001), TV Polonia oraz TVP 3 Regionalna (2002, 2003). W 2005 ze względów finansowych festiwal nie odbył się. Dzięki konkursowi, ciekawemu położeniu i kilkuletniemu patronatowi Telewizji Polskiej festiwal odegrał na przełomie wieków dużą rolę w kształtowaniu rodzimego ruchu folkowego, choć nie zawsze był spójny programowo, czasem gościły na nim formacje niezwiązane z folkiem, jak grupa Leszcze.
Eurofolk, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Folklorystycznej w Malborku - festiwal o charakterze folklorystyczno-festynowym organizowany corocznie od 2005, z akcentami folkowymi.
Eurofolk, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Folklorystycznej w Zamościu - festiwal o charakterze folklorystyczno-festynowym organizowany corocznie od 2002, z akcentami folkowymi.
Europejski Festiwal Muzyki Folk i Ethno "Ethnosfera" Ethnosfera.
Extra Formacja Górali Beskidzkich - zespół z Węgierskiej Górki (na pograniczu Beskidu Śląskiego i Żywieckiego) łączący lokalny folklor z elementami popu. Spotykana jest również nazwa Extra Formacja Górali Beskidzkich Hajduk, podkreślająca związki zespołu ze Stowarzyszeniem Twórców Regionalnych "Hajduk", przy którym działał. Założycielem i kierownikiem formacji był Mieczysław Śmietański. Grupa zdobyła na Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" nagrodę specjalną TV Polonia (2000). W 2000 część muzyków wraz z solistą odeszła od zespołu zakładając grupę Baciarka. Extra Formacja Górali Beskidzkich koncertowała w nowym składzie do około 2003. Nagrała trzy płyty, ostatnią już z nowymi muzykami. Pierwszy skład zespołu: Mieczysław Śmietański - kontrabas, instrumenty ludowe; Katarzyna Jopek ( Baciarka) - akordeon, śpiew, zbyrcoki; Jakub Kotowski ( Baciarka) - I skrzypce, śpiew; Maciej Caputa - perkusja, konga, instrumenty perkusyjne, syntezator; Mariola Kukuczka - śpiew; Piotr Kukuczka ( Baciarka) - altówka, skrzypce, śpiew; Konrad Tomanek - II skrzypce; Grzegorz Krawczyk ( Baciarka) - saksofony; Józef Motyka - klarnet; Marcin Pokusa - skrzypce, fagot, śpiew. Drugi skład: Mieczysław Śmietański - kontrabas, gitara basowa; Paweł Golec - perkusja, konga; Jakub Gwardecki - fortepian, instrumenty klawiszowe, śpiew; Anna Łukaszek - śpiew, instrumenty perkusyjne; Artur Motyka - saksofony; Błażej Rogóż - skrzypce; Wojciech Wiśniewski - gitary. Dyskografia: "Kolędy i pastorałki z Góralewa" CD, Extra Formacja Górali Beskidzkich 1999; "Góralewo tańcy, śpiewo", cz. 1 CD, Extra Formacja Górali Beskidzkich 2000; "Extra Formacja Górali Beskidzkich" CD, Studio Atrium 2001. |
|||||||||||||||||||||||