www.gadki.lublin.pl www.gadki.lublin.pl/aktualnosci www.gadki.lublin.pl/encyklopedia www.gadki.lublin.pl//gadki www.gadki.lublin.pl/pfm www.gadki.lublin.pl/aktualnosci wersja polska
english version
wersja polska
english version
strona główna
A B C D E F G H I J K K Ł M  
Newsletter
  


Kapela ze Wsi Warszawa
Kroke
Orkiestra św. Mikołaja
Trebunie-Tutki
Kwartet Jorgi
Kapela Brodów
Zespół Polski
Carrantuohill


prof.Jan Adamowski
Maria Baliszewska
prof. Jerzy Bartmiński
Małgorzata Jędruch
Agnieszka Matecka
Tomasz Janas
Wojciech Ossowski


Pierwszy i drugi byt folkloru - prof. Anna Czekanowska
"Folklor i folkloryzm wczoraj, dziś i jutro"
- prof. Jan Stęszewski

"Sacrum w kulturze ludowej" - prof. Józef Styk
"Muzyka ludowa a twórczość kompozytorów" - prof. Piotr Dahlig
"Folkloryzm nauk
o kulturze ludowej"
- prof. Piotr Kowalski

Czy trzeba podnosić ludowe do ludzkości?"
- Andrzej "Ibis" Wróblewski

"Folk w Polsce - próba prezentacji" - Tomasz Janas
"Powrót do korzeni
a moda" - Magdalena Sztandara

"Co to jest muzyka folkowa?" - Marcin Skrzypek
Między muzyką wsi
a folkiem - Marcin Skrzypek

Folk jest podłużny - Marcin Skrzypek
"Imiona folku" - Ewa Wróbel
"Oblicza folkloryzmu we współczesnej kulturze - prolegomena" - Tomasz Rokosz
"Od zina do profesjonalnego magazynu. Historia Pisma Folkowego Gadki z Chatki"
- Maciej Łata


wkrótce więcej...

N O P R Q S T U V W X Y Z Ź ¯
 
Echa Celtyckie Elphin Emerald Escola! Ritmo
Ethnotrans Etna Etniczne Inspiracje. Wspólnota w Kulturze Etnomalia Etnoos Eurofolk Eurofolk w Malborku Eurofolk w Zamościu
Ethnosfera Extra Formacja Górali Beskidzkich

 

Echa Celtyckie - cykl warszawskich koncertów, promujący najlepszych polskich (i z czasem również zagranicznych) wykonawców muzyki folkowej, inspirowanej brzmieniami ze Szkocji, Bretanii i Irlandii. Zrodził się wraz z wydaniem przez firmę "AnyMusic" płyty o tym samym tytule. Płyta ta ukazała się w czasie letniego Festiwalu Kultury Celtyckiej w Dowspudzie (Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Dowspuda) w 2002. Już jesienią tego samego roku w warszawskim Klubie "Kopalnia" miał miejsce pierwszy koncert, na który organizatorzy zaprosili formację Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Rimead. Gospodarzem imprezy został zespół Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku The Irish Connection, organizacją imprez cyklu zajmowali się znani popularyzatorzy folku Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku V. Ziutek (do października 2003), Łukasz Talarek (od listopada 2003 do października 2005) i Cezary Waśniewski (od października 2005). W każdej edycji występuje Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku The Irish Connection i zaproszeni goście - zespoły i soliści, czy też grupy tańca celtyckiego. "Echa Celtyckie" gościły też w Domu Sztuki Jary, Klubie Stodoła, Traffic Clubie, Państwowym Muzeum Etnograficznym, Ośrodku Działań Twórczych w Warszawie i w warszawskim klubie "Metal Cave". W 2003 odbyło się 9 spotkań, rok później również 9, w 2005 zorganizowano 7 koncertów, a do połowy 2006 - 3 imprezy. W ramach tego cyklu wystąpiła plejada polskich wykonawców inspirujących się muzyką celtycką, a także goście z zagranicy - David Hopkins, Os Estalotes, Stéphane Delicq. "Echa Celtyckie" w krótkim czasie stały się popularne nie tylko wśród fanów celtyckiego folku, co było jednym z powodów wydania w 2003 drugiej części płyty zatytułowanej "Echa Celtyckie 2". Dyskografia: "Echa Celtyckie" CD, AnyMusic 2002; "Echa Celtyckie 2" CD, AnyMusic 2003.
www.echa.serpent.pl

 

Elphin - jedna z najlepszych, najbardziej znanych i cenionych grup tańca irlandzkiego w Polsce. Zespół powstał w Gdańsku w 1997. Grupę tworzy siedem dziewcząt mających za sobą różnorodne doświadczenia taneczne, obecnie skupionych na doskonaleniu i prezentowaniu współczesnej formy tańca irlandzkiego. Elphin był pierwszym zespołem w Polsce, który wystąpił z programem zawierającym elementy stepu irlandzkiego. Grupa odnajduje także inspiracje w innych gatunkach tanecznych. Styl prezentowany przez Elphin jest próbą znalezienia uniwersalnego języka tanecznego, łączącego cechy różnych form tańca: irlandzkiego, klasycznego, flamenco i modern. Grupa tańczy też do muzyki na żywo, m.in. zespołów Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Shannon, Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Dullahan, Deirin De. www.elphin.art.pl

 

Emerald - szczecińska grupa folkrockowa powstała w 1991. Inspiruje się folklorem szkockim i irlandzkim oraz twórczością The Pouges, Dropkick Murphys czy The Waterboys. W repertuarze ma też pieśni żeglarskie. Główne atuty formacji to duża dawka rocka, autorskie, polskie teksty (oprócz oryginalnych angielskich) oraz autorskie aranżacje oparte na akordeonie i skrzypcach. Skład zespołu: Leszek Czarnecki - gitary, śpiew; Roman Rydz - akordeon, thin whistle, śpiew; Tomasz Baran - bas, śpiew; Michał Woltman - bębny; Irena Tsebrij - skrzypce; Michał Wierzbicki - skrzypce. Dyskografia: "Emerald" MC, Emerald 1992; "Folk You" MC, Emerald 1995; "Rockin' the Irish Pub" CD, Emerald 1998; "Balony św. Patryka" CD, Emerald 2003; "Folk No More" CD, Jimmy Jazz Records 2006. www.emerald.home.pl/

 

Escola! Ritmo - zespół perkusyjny istniejący od 2004 w Lublinie. Został utworzony z uczniów wyłonionych podczas warsztatów bębniarskich prowadzonych przez Agnieszkę Kołczewską (Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Jahiar Group, Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Orkiestra św. Mikołaja) od 1996 w Akademickim Centrum Kultury Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej "Chatka Żaka" w Lublinie. Liderem grupy jest Agnieszka Kołczewska. Zespół inspiruje się sztuką perkusyjną świata, przede wszystkim afrykańską, azjatycką, polinezyjską, australijską oraz brazylijską i kubańską, nie stroni od rytmów polskich i innych słowiańskich. Często instrumentom towarzyszą wokalizy wzorowane na śpiewach afrykańskich. Formacja wykorzystuje instrumenty perkusyjne z całego świata. Skład zespołu: Agnieszka Kołczewska - cow-bell, gwizdek afrykański, djembe, dzwonki, tamburyn, quiro, śpiew; Dorota Krempa - djembe, śpiew; Mateusz Borny - djembe, marakasy, birimbau; Hubert Francuz - djembe, cabaza; Grzegorz Jazgarski - djembe, marakasy; Łukasz Kowal - djembe, darabuka; Ireneusz Martyniuk - djembe, clavesy; Michał Myczkowski - djembe, darabouka. Gościnnie występują: Grzegorz Drozd - conga, instrumenty perkusyjne; Rafał Maj - bęben basowy, conga, darabuka, chekere.

 

Ethnosfera, Europejski Festiwal Muzyki Folk i Ethno "Ethnosfera" - letni festiwal folkowy odbywający się w Skierniewicach. Wyewoluował z Konkursu Muzyki Folkowej "Folkopranie" zorganizowanego w latach 1999-2001. Współtwórcą idei festiwalu są Ryszard Krasnodębski i Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Wojciech Ossowski. Jednym z głównych założeń "Ethnosfery" i wcześniej "Folkoprania" (różniących te imprezy od pozostałych) był międzynarodowy konkurs dla wykonawców zarówno profesjonalnych, jak i amatorów oceniany przez międzynarodowe jury. W 2001 wystąpiło 15 zespołów konkursowych, a jako goście zaproszeni m.in. Juria (Białoruś) i The Whiskey Priest (Wielka Brytania). Rok później, już na "Ethnosferze", oprócz konkursu i koncertów gwiazd odbyła się dyskusja panelowa na temat folku, działała również wioska ekologiczna. W 2003 wiele imprez w ramach festiwalu nawiązywało do tradycji Wschodu, był to też ostatni rok konkursu. Od 2005 festiwal istnieje jako część dużego międzynarodowego projektu kulturowego pod nazwą Festiwal "Trzy Słońca" łączącego trzy imprezy - Festiwal "Ethnosfera", Festiwal World & Ethno Levice (Słowacja) oraz Festiwal Zahrada w Namest na Hane (Czechy). www.ethnosfera.org

 

Ethnotrans - Jarosław Żeliński, multiinstrumentalista, wykładowca Akademii Morskiej w Gdyni, członek Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych, fotograf, vlepkarz i organizator imprezy "Wciąż wierzę w wąski tor". Występuje od 1998. Jest miłośnikiem transowej instrumentalnej muzyki o podłożu etnicznym. Krąg jego zainteresowań muzycznych to głównie world music, ethnojazz, fusion, a także muzyka ilustracyjna. Gra na wielu instrumentach, tworzy muzykę z pomocą keyboardu i komputera, jednak największą jego pasją są flety i fujarki oraz ambientowa atmosfera koncertu na żywo. Występuje lub występował z Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Meltradem i Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Gośćmi z Nizin, Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Werchowyną, Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku The Irish Connection, Piotrem Novotnikiem. Wraz z V. Ziutkiem tworzy etniczny sound system "Flety i przestrzeń". www.ethnotrans.prv.pl

 

Etna - formacja założona w 1995 przez muzyków związanych z różnymi poznańskimi zespołami. Początkowo grała jako trio akustyczne. Twórców grupy połączyła próba odnalezienia własnego języka muzycznego. Zespół grał w składzie: Krzysztof Kubiak - bas; Bartłomiej Plichta - perkusista; Tomasz Żarniewicz - śpiew, gitara. Repertuar Etny to piosenki folkowe o akustycznym brzmieniu z elementami jazzowej improwizacji. Grupa wystąpiła m.in. na Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku "Folk-Feście" w Krotoszynie (1995). Kapela obecnie nie istnieje.

 

Etniczne Inspiracje. Wspólnota w Kulturze - odbywający się w listopadzie warszawski festiwal prezentujący kulturę mniejszości narodowych w Polsce. Wyrósł z tradycji organizowanego od 1992 Ogólnopolskiego Przeglądu Dorobku Artystycznego Mniejszości Narodowych i Etnicznych Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku "Wspólnota w Kulturze" przygotowywanego przez Dom Kultury "Arsus" w Ursusie. Od 2000 funkcjonuje jako projekt samodzielny, zaś jego organizatorem jest Dom Kultury "Rakowiec". Celem festiwalu jest promocja zdarzeń artystycznych i ich twórców realizowana przy współpracy przedstawicieli różnych narodowości i grup etnicznych. Organizatorzy wspierają i inicjują realizacje różnych projektów artystycznych o charakterze integracyjnym. Odnosi się to zarówno do przedstawicieli mniejszości narodowych zamieszkujących w Polsce, jaki i do młodych Polaków zainteresowanych kulturą innych narodów. W ramach festiwalu odbywają się koncerty, warsztaty artystyczne, pokazy filmowe.

 

Etnomalia - grupa prezentująca nurt etnicznej muzyki "okołofolkowej". Powstała w 2002 w Stalowej Woli. W twórczości zespołu można usłyszeć inspiracje muzyką etniczną Bliskiego Wschodu, południa Europy (Macedonii, Rumunii), pomieszane klimaty jazzowe z nutą klezmerską, trochę reggae. Zespół zadebiutował na Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w Warszawie (2003). Skład grupy: Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Jarosław Adamów - klarnet, sopiłki, kawał; Piotr Dankiewicz - gitara basowa; Marcin Kisiel - gitara elektryczna, gitara basowa; Zbigniew Zaręba - perkusja.

 

Etnoos - zespół, którego twórczość stanowi połączenie muzyki transowo-acidjazzowej z folklorem ukraińskim. Powstał w 1998 jednocząc muzyków z formacji grających różne odmiany muzyki etnicznej. Wątek ludowy w repertuarze stanowiły znane pieśni ukraińskie oraz silnie osadzony w ukraińskim folklorze śpiew Anny Kurak - wokalistki ukraińskiego pochodzenia, która jest również poetką, dramatopisarką, reżyserem teatralnym. Grupa korzystała także z innych środków przekazu, prezentując na swoich koncertach artystyczne slajdy - przezrocza ilustrujące piękno Karpat - Beskidu Niskiego i Czarnohory. Solistka grupy zadebiutowała na Międzynarodowym Festiwalu "Złote Trembity" w Truskawcu na Ukrainie, gdzie zdobyła II miejsce (1990). Uwieńczeniem jej dotychczasowej pracy było wydanie autorskiej kasety "Bez Tebe" (Konador, 1997). Do 1997 prowadziła karierę solową, potem związała się z grupą Natenczas, a następnie w 1998 z Etnoosem. Muzyka artystki ewoluowała od poetyckiej piosenki autorskiej poprzez próby popjazzowe do połączeń folkloru ukraińskiego z muzyką współczesną. Utwory grupy w większości stanowiły "wesnianki" - pieśni, którymi witano wiosnę oraz pieśni ukraińskiego stepu, jak też autorskie utwory współczesne. W 2004 grupa zawiesiła działalność. Skład zespołu: Anna Kurak - śpiew; Andrzej "Jawor" Jaworowski - gitara; Michał Marecki - instrumenty klawiszowe; Stanisław Porczyk - gitara basowa; Grzegorz Rytka - saksofon; Adrian Pawlak - perkusja; Paweł Pawiłojć - konga, instrumenty perkusyjne, Piotr "Piszpunt" Rachwalski - scenografia.
www.zb.eco.pl/muzyka/kurak/etnoos.htm

 

Eurofolk, Festiwal Muzyki i Pieśni Ludowej Młodych "Eurofolk" - festiwal organizowany przez Fundację Kultury Wsi (powołanej przez Związek Młodzieży Wiejskiej) od lat 80. XX w. Początkowo folklorystyczny, od początków lat 90. zaczął przekształcać się stopniowo w folkowy. Odbywał się m.in. w Częstochowie (np. 1998), Płocku (np. 1996, 1999) i w Sanoku, w Muzeum Budownictwa Ludowego. W 1993 na scenie Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku miał miejsce Festiwal Muzyki Ludowej Młodych "Eurofolk - Karpaty". Była to kolejna cykliczna (obok Jarmarku Folklorystycznego) impreza zorganizowana w sanockim skansenie. Najważniejszą część festiwalu stanowił konkurs, który miał na celu inspirowanie, upowszechnianie i promocję nowatorskich, wartościowych artystycznie, instrumentalnych i wokalnych przetworzeń muzyki ludowej poszczególnych regionów Polski i grup etnicznych oraz aktywizowanie twórczych zainteresowań młodego pokolenia muzyką ludową. Trzy pierwsze edycje festiwalu (1993, 1994, 1995) były organizowane przez Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku oraz Fundację Kultury Wsi i miały formę konkursu. Laury zdobywali na nim: Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Sierra Manta (1996), Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Anna Kiełbusiewicz (1998), Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Dikanda (1999). W kolejnych latach festiwal stracił formę konkursu (powrócił do niej jeszcze tylko raz w 2001). W latach 1996-1997 nastąpiły kolejne zmiany. Zmieniono nazwę z Festiwal Muzyki Ludowej Młodych "Eurofolk - Karpaty" na Festiwal Muzyki Karpackiej "Na Pograniczach", a z grona organizatorów na cztery lata wycofała się Fundacja Kultury Wsi, która organizowała wówczas swój festiwal w innych miejscowościach. W latach 1996-1997 jedynym organizatorem imprezy było Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku. W 1998 festiwal zorganizowano wraz z Agencją Promocji Artystycznych "Folk promotion plus", a w 1999 przy udziale Polskiej Sceny Folkowej Agencji Koncertowo-Impresaryjnej. W latach 2000-2004 festiwal ponownie organizowano wraz z Fundacją Kultury Wsi. W 2000 nastąpiła kolejna modyfikacja nazwy imprezy; odtąd miał to być Międzynarodowy Festiwal Pieśni i Muzyki Ludowej Młodych "Eurofolk na Pograniczach". W latach 2000-2004 współorganizatorami (obok Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku i Fundacji Kultury Wsi) były: Agencja Koncertowa Polska Scena Folkowa (2000), TV Polonia (2001), TV Polonia oraz TVP 3 Regionalna (2002, 2003). W 2005 ze względów finansowych festiwal nie odbył się. Dzięki konkursowi, ciekawemu położeniu i kilkuletniemu patronatowi Telewizji Polskiej festiwal odegrał na przełomie wieków dużą rolę w kształtowaniu rodzimego ruchu folkowego, choć nie zawsze był spójny programowo, czasem gościły na nim formacje niezwiązane z folkiem, jak grupa Leszcze.

 

Eurofolk, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Folklorystycznej w Malborku - festiwal o charakterze folklorystyczno-festynowym organizowany corocznie od 2005, z akcentami folkowymi.

 

Eurofolk, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Folklorystycznej w Zamościu - festiwal o charakterze folklorystyczno-festynowym organizowany corocznie od 2002, z akcentami folkowymi.

 

Europejski Festiwal Muzyki Folk i Ethno "Ethnosfera" Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Ethnosfera.

 

Extra Formacja Górali Beskidzkich - zespół z Węgierskiej Górki (na pograniczu Beskidu Śląskiego i Żywieckiego) łączący lokalny folklor z elementami popu. Spotykana jest również nazwa Extra Formacja Górali Beskidzkich Hajduk, podkreślająca związki zespołu ze Stowarzyszeniem Twórców Regionalnych "Hajduk", przy którym działał. Założycielem i kierownikiem formacji był Mieczysław Śmietański. Grupa zdobyła na Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" nagrodę specjalną TV Polonia (2000). W 2000 część muzyków wraz z solistą odeszła od zespołu zakładając grupę Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Baciarka. Extra Formacja Górali Beskidzkich koncertowała w nowym składzie do około 2003. Nagrała trzy płyty, ostatnią już z nowymi muzykami. Pierwszy skład zespołu: Mieczysław Śmietański - kontrabas, instrumenty ludowe; Katarzyna Jopek (Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Baciarka) - akordeon, śpiew, zbyrcoki; Jakub Kotowski (Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Baciarka) - I skrzypce, śpiew; Maciej Caputa - perkusja, konga, instrumenty perkusyjne, syntezator; Mariola Kukuczka - śpiew; Piotr Kukuczka (Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Baciarka) - altówka, skrzypce, śpiew; Konrad Tomanek - II skrzypce; Grzegorz Krawczyk (Hasło w Encyklopedii Polskiego Folku Baciarka) - saksofony; Józef Motyka - klarnet; Marcin Pokusa - skrzypce, fagot, śpiew. Drugi skład: Mieczysław Śmietański - kontrabas, gitara basowa; Paweł Golec - perkusja, konga; Jakub Gwardecki - fortepian, instrumenty klawiszowe, śpiew; Anna Łukaszek - śpiew, instrumenty perkusyjne; Artur Motyka - saksofony; Błażej Rogóż - skrzypce; Wojciech Wiśniewski - gitary. Dyskografia: "Kolędy i pastorałki z Góralewa" CD, Extra Formacja Górali Beskidzkich 1999; "Góralewo tańcy, śpiewo", cz. 1 CD, Extra Formacja Górali Beskidzkich 2000; "Extra Formacja Górali Beskidzkich" CD, Studio Atrium 2001.



www.gadki.lublin.pl www.gadki.lublin.pl/encyklopedia do góry
wstecz