|
|||||||||||||||||||||||
Hajlandery - zespół muzyki karpackiej założony w końcu lat 90. XX w. przez młodych muzyków z Podhala i Beskidów, którzy wyrastali w muzykujących rodzinach. Na repertuar kapeli składa się żywiołowa muzyka całego pasma Karpat; rumuńska, słowacka, cygańska i węgierska. Na bazie ludowych tematów tworzą własne aranżacje, a niekiedy piszą też własne teksty. W 2000 na Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" zdobyli nagrodę Fundacji "Cepelia". W 2003 zespół nagrał płytę, na której gościnnie wystąpiła w roli wokalistki Anna Witczak z Dikandy. Skład: Paweł Czech - skrzypce, śpiew; Krzysztof Czech - skrzypce, śpiew; Robert Czech - cymbały węgierskie, śpiew; Paweł Trebunia-Tutka - altówka węgierska; Maciej Rybka - akordeon; Grzegorz Kolbrecki - basy podhalańskie, kontrabas. Dyskografia: "Lume Haj..." CD, Amadeusz Studio 2003. www.hajlandery.com
Hałas Jacek - muzyk, kompozytor, tancerz, z wykształcenia plastyk (absolwent Akademii Sztuk Pięknych) z Poznania. Gra na akordeonie i lirze korbowej. Zajmuje się też tańcem korowodowym, tradycjami wędrownych śpiewaków, działalnością warsztatową i edukacyjną. Jest osobą niezwykle kreatywną, o bogatym życiorysie artystycznym. Brał udział w wielu projektach jako ich pomysłodawca czy współtwórca. W latach 1982-1985 grał w legendarnej grupie muzyki awangardowej Reportaż. Grał też w Bractwie Ubogich - pierwszym zespole wykonującym polską muzykę tradycyjną in crudo. Był współzałożycielem Domu Tańca w Warszawie (1995) i muzykiem w pierwszym składzie Kapeli Domu Tańca (Prusinowski, Hałas, Hanaj). W latach 1997-2002 wraz żoną Alicją (bęben, gordon) i małżeństwem Słowińskich tworzył zespół Muzykanci grający muzykę tradycyjną Europy środkowej, który był objawieniem Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w 1999. Debiutancka płyta tego zespołu zdobyła Folkowy Fonogram Roku (1999). W 2000 wraz ze Stanisławem Puchalskim, muzykiem z USA stworzył duet Ket Jo Barat (w j. węgierskim "dwa bratanki") wykonujący muzykę żydowską. W latach 2003-2006 współpracował z zespołem Lautari inspirującym się muzyką Europy Środkowej, Wschodniej i Kaukazu. Z żoną oraz Robertem i Ewą Wasilewskimi ( Sielska Kapela Weselna, Transkapela) założył Kwartet Wiejski - projekt muzyczny czerpiący z tradycji muzycznych Polski i Europy, prowadzący tańce korowodowe, obrzędy weselne, propagujący gry i zabawy ludowe. W 2003 pod wpływem wystawy fotografii Tadeusza Rolkego "Tu byliśmy" przedstawiającej miejsca w Polsce i na Ukrainie związane z ruchem chasydzkim stworzył międzynarodowy projekt Tikkun, w którym muzyka chasydzka rozbrzmiewała na tle fotografii Rolkego. Brali w nim udział: Judith Bows - concertina, banjo, śpiew; Stefan Puchalski - skrzypce, tuba, Dorothea Hegeduess - klarnet ( Ruach); Bogusław Hegeduess - gitara, skrzypce ( Ruach); Alicja Hałas - bębny, gordon; Ewa Wasilewska - skrzypce; Robert Wasilewski - cymbały, altówka; Michał Żak - klarnet, flety ( Bal Kuzest; Duo Żak/Szyszkowski, Manikut, Len); Maciej Filipczuk ( Orkiestra św. Mikołaja, Luatari, Transkapela) - skrzypce. Od 2005 Alicja i Jacek Hałasowie jako "Nomadzi Kultury" podróżują po Europie z tradycyjną jurtą (namiot o prostej, drewnianej więźbie, na planie koła 9-metrowej średnicy mogący pomieścić około 100 osób), gdzie prezentują efekty swych poszukiwań oraz przedsięwzięcia realizowane wspólnie z artystami z całego świata. Rozbrzmiewa w niej muzyka polskich, żydowskich, cygańskich muzykantów, utwory tradycyjne z Polski, Karpat, Bałkanów i basenu Morza Śródziemnego. Prezentowane są tańce - od potańcówek w wiejskiej remizie po spotkania z zawodowymi tancerzami. Jacek Hałas występuje również jako solista, wykonując z towarzyszeniem liry korbowej słowiańskie pieśni dziadowskie. W 2007 ukazała się jego solowa płyta "Zegar bije". Hałas jest nie tylko muzykiem. W 2001 założył w Poznaniu Dom Tańca ( Dom Tańca. Poznań), który ukształtował się pod wpływem międzynarodowego ruchu domów tańca - próby prezentacji całościowej wizji kultury ludowej - muzyki, tańca, zwyczajów i obrzędów poprzez bezpośrednie uczestnictwo. Mieszkańcom miasta daje możliwość spotkania z tradycyjną kulturą wiejską; jednocześnie jest miejscem, gdzie artyści wiejscy mogą prezentować swą sztukę. Współpracuje ze Scholą Teatru Węgajty (międzynarodowy zespół artystów, zajmujący się rekonstrukcją średniowiecznych dramatów liturgicznych, prezentacjami muzycznymi i muzyczno-teatralnymi, badaniami nad związkami między dramatem a liturgią oraz tradycjami śpiewu sakralnego) m.in. w ramach projektu "Dom Tańca" i zespołu muzyki dawnej Trubadurzy Chrystusa Pana mającym w repertuarze głównie pieśni religijne z XII - XVII w. W ciągu wielu lat aktywności artystycznej współpracował z teatrami, m.in. Teatrem Cinema, Stacją Szamocin, Teatrem Strefa Ciszy tworząc muzykę do spektakli. Realizuje również własne projekty plastyczne (the Book), Jest bohaterem filmu dokumentalnego "Tu jest wszystko" (reż. Dariusz Gajewski). Dyskografia: Muzykanci "Muzykanci" CD, Wydawnictwo Jana Słowińskiego 1999; Muzykanci "Gore Gwiazda - kolędy domowe" CD, Wydawnictwo Jana Słowińskiego 2002; Muzykanci "A no onej górze - ballady ludowe" CD, Wydawnictwo Jana Słowińskiego 2002, Muzykanci "Hradistan a Muzykanci" CD, festiwal Folkowe Prazdniny Namest nad Olslavou 2003; Transkapela "Sounds & Shadows" CD, Konador 2005, "The Best of Polish Smooth Etno, Jazz, Folk" CD, Polonia Rec. 2006 (Lautari "Dzień Dobry").; Jacek Hałas "Zegar bije" CD, Nomadzi Kultury 2007.
Hanaj-Mazur Remigiusz - muzyk, animator związany z nurtem "rekonstruującym" muzykę tradycyjną. Urodził się w 1966 w Pile, mieszka w Milanówku, rodzinnie jest związany z Lubelszczyzną. Brał udział w następujących przedsięwzięciach i projektach: jako muzyk - Księżyc (muzyka eksperymentalna) 1991-1993, Bractwo Ubogich 1992-1994, Kapela Domu Tańca ( Dom Tańca w Warszawie), Pies Szczeka, Wędrowiec, Klub Wędrowca oraz w duecie z żoną Agatą Harz (z zamiłowania śpiewaczka, z wykształcenia orientalistka. Zajmowała się różnymi technikami śpiewu, m.in. śpiewem klasycznym i współczesnym. Od lat praktykuje śpiewanie białym głosem tradycyjnych pieśni poleskich, a głównie polskich. Współtworzyła awangardową grupę Księżyc, Bractwo Ubogich oraz Pies Szczeka. Współpracuje z Domem Tańca, kapelą Wędrowiec. oraz zespołem muzyki dawnej Ars Nova.) Remigiusz Hanaj jest autorem tekstów do utworów Księżyca, a także aktorem. Występował - Teatr Poga (1985-1989). Jako animator był zaangażowany w następujące projekty: Wielkie Xięstwo Tradycji-Wyobraźni-Sztuki (1993), Róża Włóczęgi Miroslava Mandića (1991-93), Scena Korzenie (1994-96). Jest współzałożycielem Stowarzyszenia Dom Tańca w Warszawie (1995) i dwukrotnym jego prezesem w latach 2000-2004. Pod auspicjami Domu Tańca realizował następujące projekty: Pozwól mi twe męki śpiewać (1996-99), Jest drabina do nieba - od 1999, Tabor Domu Tańca w Chlewiskach 2002-2004 oraz w Kocudzy w 2006. Od 1994 zajmuje się dokumentacją kultury tradycyjnej. Ma bogate archiwum nagrań muzycznych, rozmów, fotografii (Mazowsze, Lubelskie). Był redaktorem biuletynu "Korzenie", oraz autorskiego czasopisma "Wędrowiec" (2001-2004, 2007). Jest producentem serii płytowej "In crudo", Prowadził i prowadzi nadal audycje radiowe w Radiu Plus w Warszawie (1999), Radiu Józef (2005-07), Programie II Polskiego Radia w audycjach realizowanych przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej. Jako scenarzysta ma na swoim koncie kilkanaście filmów dokumentalnych dla TVP, m.in. w ramach cyklu "Klechdy polskie" (reż. Jarosław Ostaszkiewicz) oraz "Centrum czyli pogranicze" (reż. Dariusz Gajewski). Koordynował i prowadził zajęcia warsztatowe Domu Tańca w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2003-07 od 2002 pełni funkcję jurora Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu.
Hambawenah - jedyny w Polsce zespół wokalno-instrumentalny inspirujący się rodzimą tradycją flisacką. Powstał w 1996. Pierwotnie wykonywał repertuar składający się z tradycyjnych oraz autorskich utworów o tematyce żeglarskiej, bazujących na tradycji anglosaskiej (szantach). Stopniowo jednak, wykorzystując etnograficzny materiał flisacki z terenów całego kraju, grupa wprowadzała do repertuaru tradycyjne pieśni, które przed wiekami stanowiły kanon polskiej muzyki żeglarskiej. W poszukiwaniu materiału muzycznego kapela sięga również do materiałów archiwalnych i naukowych publikacji etnograficznych, nieobca jest też jej praca w terenie. Współpracuje ściśle z flisakami oraz ich potomkami zrzeszonymi w Bractwie p.w. Świętej Barbary w Ulanowie. Przy opracowaniu tradycyjnych pieśni formacja stara się zachować oryginalną linię melodyczną oraz gwarę. Wykorzystanie instrumentów elektrycznych oraz perkusji ma na celu urozmaicenie brzmienia, jak i stanowi metodę dotarcia do możliwie najszerszej publiczności Do osiągnięć Hambawenah zaliczyć należy zdobycie III miejsca na Festiwalu Piosenki Żeglarskiej ,,Mikołajki '97'', nagrody publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Żeglarskiej ,,Shanties'' w 1998, Grand Prix na Spotkaniach z Piosenką Żeglarską i Muzyką Folk ,,Szanty we Wrocławiu'' w 1998, zdobycie I miejsca na ,,Festiwalu Szantowym "Gniazdo Piratów'' w Warszawie w 2005. Obecnie zespół pracuje nad pierwszą płytą. Skład: Judyta Nowak - śpiew; Katarzyna Pytel - skrzypce; Grzegorz Świtalski - mandolina, śpiew; Grzegorz Myśliwiec - gitara elektryczna; Wirgiliusz Dryło - gitara basowa; Rafał Wódz - perkusja; Mateusz Dyszkiewicz - akordeon guzikowy. www.hambawenah.art.pl
Hipnotix - kapela folkowa ze Sławy Śląskiej. Powstała w 1995 z inicjatywy trzech przyjaciół zafascynowanych muzyką kameralną, graną na gitarze i flecie. W instrumentarium zespołu znalazły się również gitara basowa, bębny i instrumenty perkusyjne. Repertuar Hipnotix stanowiły utwory ludowe nawiązujące do tradycji irlandzkiej czy andyjskiej lub oryginalne kompozycje wzorowane na nich. Obecnie grupa nie istnieje.
Horpyna - folk-rockowy zespół z Olsztyna grający muzykę ukraińską. Został założony w 1999 przez studentów pochodzenia ukraińskiego. Nazwa grupy pochodzi od imienia wiedźmy z powieści "Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza. Muzyka, którą wykonuje zespół to folk z elementami rocka i bluesa, inspirowany folklorem ukraińskim, między innymi łemkowskim i huculskim. Oprócz utworów tradycyjnych w ich repertuarze znajdują się także własne kompozycje. Początkowo członkowie zespołu bazowali głównie na instrumentach etnicznych, takich jak: sopiłka, bęben, akordeon, domra, kobza, skrzypce, mandolina. Wraz z upływem lat i zmian zachodzących w składzie, tradycyjne instrumenty zastąpiły gitary elektryczne, perkusja, sekcja dęta, harmonijka ustna. Połączenie typowych dla kultury ukraińskiej instrumentów z perkusją, gitarami i puzonem sprawia, że muzyka brzmi świeżo i współcześnie. W kapeli występowali Piotr Stapaj, Bogdan Kołacz, Przemysław Pukiński, Anita Rywalska, Mirosława Trzeciak, Paweł Gerczak, Jarosław Szczerbik i Konrad Kozubowski. Obecny skład: Włodzimierz Kuper - śpiew, akordeon, harmonijka ustna; Łukasz Gruszycki - gitara; Oleksander Pestovski - perkusja; Monika Beszczyńska - skrzypce; Bohdan Artymowicz - puzon, śpiew; Piotr Kulawczuk - gitara basowa, Dariusz Gendzierski - trąbka. Dyskografia: "Tecze woda" CD Horpyna 1995; "Hoca - drała" CD Horpyna 2002; "Z Rizdwom Chrystowym" CD 2002; "Folk&rool" CD 2005. www.horpyna.art.pl |
|||||||||||||||||||||||