Orkiestra św. MikołajaOssowski Wojciech
ORKIESTRA ŚW. MIKOŁAJA
to zespół, który wymyślił folk w Polsce. Bez wątpienia należy do elity zespołów folkowych w kraju. Przez znawców tematu uważana jest za kapelę, która ukształtowała styl folkowego muzykowania w Polsce, tworząc podstawy popularności tej muzyki w ostatnich czasach.
Muzykę "Orkiestry", cechuje stosowanie wyłącznie instrumentów akustycznych i techniki tzw. "białego" śpiewu. W swoich aranżacjach grupa chętnie stosuje rzadkie instrumenty ludowe: lirę korbową, saz, cymbały i przeróżne egzotyczne piszczałki. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę.
Jako jedna z pierwszych kapel, wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim. Obecnie Orkiestra św. Mikołaja ma w repertuarze kilka ponad godzinnych programów: "Z dawna dawnego" - zawierający najciekawsze piosenki zespołu, "Muzyka z Jawornika" - inspirowany folklorem łemkowskim, najnowszy repertuar stanowią wiersze Wandy Czubernatowej do ludowej muzyki karpackiej w aranżacjach zespołu - "O miłości przy grabieniu siana". W maju 2005 będzie gotowy repertuar "Huculskie muzyki" opracowany wspólnie z Kapelą Romana Kumłyka z Werchowyny.
Zespół działa w ramach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Dyskografia:
"Huculskie Muzyki" - CD 2005 UMCS
"O miłości przy grabieniu siana" - CD 2004 A.A. Nicolaus
"Jeden koncert" - CD 2002 A.A. Nicolaus
"Z dawna dawnego" - MC i CD 2000 A.A. Nicolaus
"Kraina Bojnów" - MC i CD 1998 Orange World - Folkowy Fonogram Roku 1998
"Czas do domu" - MC i CD 1997 UMCS
"Z wysokiego pola" - MC 1994 Folk Time
"Muzyka gór" - MC 1992 Pomaton
nagrania zespołu znalazły się też na składankach:
"Bardentreffen 2004" (Heartmoon Rec.),
"The musical journey to Poland" (WeltWunder Rec.),
"Pofolkuj sobie" (Polskie Radio),
"Potańcuj sobie" (Koch International) i składance wydanej przez czasopismo "Czas kultury".
Ważniejsze osiągnięcia:
Zespół zagrał ponad 1000 koncertów w kraju i za granicą:
Bardentreffen - Norymberga (2004),
Sheshory'04 - Ukraina (2004),
Festiwal Polskiej Piosenki "Opole 2002",
Rok Polski w Hiszpanii (Alcala de Haneres 2001),
Expo 2000 (Hanower),
Sfinks Festival - Antwerpia (1999),
Festiwal Rockowy w Jarocinie (1992),
Festiwal Piosenki Studenckiej w Krakowie (retransmisje w TVP) (1997 i 2000),
Festiwal Muzyki Folkowej Europejskiej Unii Radiowej w Rudolstadt (1994),
"Koncert Bożonarodzeniowy" w Teatrze Polskim - na którym "Orkiestra" wykonała jeden ze swoich utworów razem z kwartetem smyczkowym i Chórem Opery Narodowej- (grudzień 2000 - transmisja w pr. I PR i retransmisja w II pr. TVP ),
legendarny koncert "Voo Voo i Przyjaciele" w kamieniołomach w Kazimierzu Dolnym (1995),
czterokrotny występ w Studiu Koncertowym S1 im. W. Lutosławskiego transmitowany przez II Program Polskiego Radia (1995 - 2001)
Grupa dzięki swojej oryginalności była zapraszana na wiele imprez o innym niż folkowy charakterze. Najważniejsze z nich to:
Festiwal Muzyki Dawnej - Gołuchów (1996), "Jazz - Fair Festival" Poznań (1997), "Yapa" - Festiwal Piosenki Turystycznej - Łódź (2002-2003), Święto Kultury Łemkowskiej "Watra" - Zdynia (lata 1991-2003), Festiwal filmowy "Festival des Jugen Osteuropaischen Film" - Cottbus (1997)
Poza tym często koncertowała za granicą: m.in. w Jalta Palais we Frankfurcie nad Menem (1997), Kultur Center w Duisburgu (1997) i podczas Polnische Kulturwochen w Marburgu (2000), Hamburgu (2001), Weimarze (2001), w Gewandhaus w Lipsku (2002), w Kijowie (2002), Kiszyniowie (2003), Falun w Szwecji (2003), Norymberdze i Duesseldorfie (2004), Utrechcie (2004) i Pradze (2004)
Orkiestra zrealizowała kilka filmów i programów telewizyjnych: "Muzyka z Jawornika" (2001) i "Kermesz w Łopience" (2002) - TV Kraków, "Rzeka" i "Źródła" (1994) - II pr. TVP, "Kuba zaprasza" (1995) - POLSAT, "Swojskie Klimaty" (trzykrotnie w latach 1995-1997), koncert transmitowany przez TV Katowice (1996), oraz kilkakrotnie w programie "Hulaj dusza" w TV Polonia (1998).
We wrześniu 2005 Orkiestra św. Mikołaja, jako pierwszy zespół folkowy, otrzymała Honorową Nagrodę im. Oskara Kolberga za popularyzację kultury ludowej. W Polsce jest to najbardziej prestiżowe wyróżnienie w tej dziedzinie.
Skład zespołu:
Maria Natanson - śpiew, skrzypce
Anna Bielak - skrzypce
Agnieszka Kołczewska - bębny, instrumenty perkusyjne
Michał Kowalczyk - kontrabas
Marcin Skrzypek - cymbały, gitara, koboz
Piotr Majczyna - mandola, saz, gitara, lira korbowa, śpiew
Bogdan Bracha - sopiłki, kaval, saksofon sopranino, klarnet pasterski, skrzypce, śpiew
Orkiestra św. Mikołaja to nie tylko zespół muzyczny.
W jej środowisku powstało wiele prekursorskich inicjatyw mających na celu animację i popularyzację muzyki folkowej:
- Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" organizowany corocznie od 1991
- Pismo Folkowe "Gadki z Chatki" - jedyny w Polsce, wydawany od 1996, dwumiesięcznik poświęcony muzyce folkowej wraz z jej kontekstem kulturowym
- Spotkania Ludzi Gór - warsztaty artystyczne prowadzone w Bieszczadach w Jaworniku
- projekty muzyczne - w ramach Orkiestry św. Mikołaja powstały, a potem usamodzielniły się zespoły: Się Gra, Jahiar Group, Odpust Zupełny
Kontakt z zespołem:
Orkiestra św. Mikołaja, ACK UMCS "Chatka Żaka", ul. Radziszewskiego 16, 20-031 Lublin, tel./fax: 081/7448936 tel.: 081/5333201 w.114, tel. kom: 0601732249,
e-mail: mikolaje@klio.umcs.lublin.pl,
www.mikolaje.lublin.pl
MP3
MP3
CLIP
CLIP (frag. koncertu)
Ossowski Wojciechjak sam podkreśla, urodził się tego samego dnia co Teodossi Spassov (4 marca 1961 roku). 4 marca urodził się również Jan Garbarek i choćby dlatego ten dzień jest dla niego datą magiczną.
Wyrósł, jak wielu w jego pokoleniu, na słuchaniu starej dobrej Trójki (III Programu Polskiego Radia jedynego nadającego ciekawą muzykę). W niej usłyszał po raz pierwszy bluesa - swoją pierwszą miłość. Nagrywał wszystkie audycje Marii Jurkowskiej "Blues Wczoraj i Dziś". W jednej z nich powiedziała: "Nie znamy nazwiska kolejnego śpiewaka. Nie wiemy o nim zgoła nic. Zarejestrowano tylko dwa utwory w jego wykonaniu, ale maniera, z jaką śpiewa, niezbicie dowodzi, że pracował na plantacji orzeszków ziemnych w Georgii". Usiadł z wrażenia. Pomyślał o potędze ludzkiego umysłu i o tym, że można po latach, na innym kontynencie dotknąć takich rzeczy. To zmieniło jego życie - postanowił zostać etnomuzykologiem. Jeszcze na studiach, w 1986 roku przyszedł do Trójki. Najpierw prowadził program "Folk - muzyka z przyszłości" (tytuł proroczy!), ale z muzyką absolutnie ludową, bez pardonu, dla odważnych uszu. Audycja cieszyła się powodzeniem może dlatego, że czasy były szare i smutne, a muzyka kolorowa pozwalała wyemigrować, choć na chwilę w tak niebanalne okolice... Potem były "Folk w Pigułce" i "Klub Folkowy". Od 2002 pracuje w Radiowym Centrum Kultury Ludowej.
W 1989 roku wpadł na pomysł i szefował Wiosce Folkowej na Famie. W latach 1989-1990 był szefem Wioski Folkowej w Jarocinie. Związany jest z kilkoma polskimi festiwalami folkowymi, między innymi Festiwalem Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" w Lublinie, na którym pełnił niejednokrotnie rolę jurora i konferansjera. Od 1990 roku należy do WMCE - panelu poświęconego World Music Europejskiej Unii Radiowej, współpracuje z radiem Multi Kulti w Berlinie, WDR Brema i Kolonia. Od 1998 roku jest szefem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu World Music w Skierniewicach.
Wojciech Ossowski to kultowa postać folku, znana z niekonwencjonalnych i bezkompromisowych poglądów, gawędziarz, znakomity obserwator i trafny krytyk zjawisk zachodzących na polskiej scenie folkowej. Ekspert zarówno w dziedzinie polskiego, jak i światowego folku, dysponuje ogromną kolekcją nagrań. Bez prezentowanej przez niego muzyki i wsparcia dziennikarskiego polski folk z pewnością nie miałby szans na rozwój.
|
|