www.gadki.lublin.pl www.gadki.lublin.pl/aktualnosci www.gadki.lublin.pl/encyklopedia www.gadki.lublin.pl//gadki www.gadki.lublin.pl/pfm www.gadki.lublin.pl/aktualnosci wersja polska
english version
wersja polska
english version
strona główna
A B C D E F G H I J K L Ł M  
Newsletter
  


Kapela ze Wsi Warszawa
Kroke
Orkiestra św. Mikołaja
Trebunie-Tutki
Kwartet Jorgi
Kapela Brodów
Zespół Polski
Carrantuohill


prof.Jan Adamowski
Maria Baliszewska
prof. Jerzy Bartmiński
Małgorzata Jędruch
Agnieszka Matecka
Tomasz Janas
Wojciech Ossowski


Pierwszy i drugi byt folkloru - prof. Anna Czekanowska
"Folklor i folkloryzm wczoraj, dziś i jutro"
- prof. Jan Stęszewski

"Sacrum w kulturze ludowej" - prof. Józef Styk
"Muzyka ludowa a twórczość kompozytorów" - prof. Piotr Dahlig
"Folkloryzm nauk
o kulturze ludowej"
- prof. Piotr Kowalski

Czy trzeba podnosić ludowe do ludzkości?"
- Andrzej "Ibis" Wróblewski

"Folk w Polsce - próba prezentacji" - Tomasz Janas
"Powrót do korzeni
a moda" - Magdalena Sztandara

"Co to jest muzyka folkowa?" - Marcin Skrzypek
Między muzyką wsi
a folkiem - Marcin Skrzypek

Folk jest podłużny - Marcin Skrzypek
"Imiona folku" - Ewa Wróbel
"Oblicza folkloryzmu we współczesnej kulturze - prolegomena" - Tomasz Rokosz
"Od zina do profesjonalnego magazynu. Historia Pisma Folkowego Gadki z Chatki"
- Maciej Łata


wkrótce więcej...

N O P R Q S T U V W X Y Z Ź ¯
 

Zespół Polski

 

ZESPÓŁ POLSKIPowstały w 1994 roku przedstawia wybór najpiękniejszych i najciekawszych polskich pieśni i tańców ludowych do dziś mało znanych szerokiej publiczności. Pragnąc kontynuować i propagować najstarsze tradycje, muzycy Zespołu Polskiego poszukują repertuaru w źródłach historycznych i dokumentacji naukowej. Z tego samego względu grają wyłącznie na autentycznych instrumentach ludowych. Łącząc walory poznawcze z najwyższego lotu doznaniami estetycznymi, wzbogacają swe artystycznie doskonałe wykonawstwo o typowe maniery wykonawcze muzyki ludowej, łącznie z improwizacją. Podstawowym instrumentem polskiej muzyki ludowej są skrzypce. Ponieważ jednak stanowią one w rodzimym folklorze element stosunkowo nowy, Zespół Polski postanowił sięgnąć do dawnej tradycji instrumentów tzw. kolanowych, na których grano techniką paznokciową. I tak w składzie zespołu znalazł się XVI-wieczny instrument smyczkowy (fidel płocka), pochodzący z wykopalisk archeologicznych z Płocka oraz znana z przekazów z końca XIX wieku tzw. suka biłgorajska. Sześciostrunową fidel płocką odnaleziono w 1985 roku. O wyjątkowości tego instrumentu decyduje rzadki typ podstawka o dwóch nóżkach nierównej długości oraz bardzo zachowawcze cechy konstrukcyjne (brak podstrunnicy i strunociągu), nawiązujące do okresu średniowiecza. Czterostrunową sukę zrekonstruowano na podstawie źródeł ikonograficznych, jako że nie zachował się żaden egzemplarz instrumentu. Suka, wchodząca w skład Zespołu Polskiego, jest pierwszą poprawną rekonstrukcją tego niezwykle dekoracyjnego instrumentu, którego forma plasuje się gdzieś pomiędzy dawnymi chordofonami ludowymi a klasycznymi skrzypcami. Na obu instrumentach, fideli płockiej i suce, gra się w pozycji kolanowej, skracając struny przez boczny dotyk paznokciem. Taka technika wykonawcza zanikła u końca XIX wieku, a jej współczesne odtworzenie możliwe było dzięki wieloletniemu doświadczeniu w grze na instrumentach azjatyckich założycielki, autora aranżacji i kierownika zespołu Marii Pomianowskiej. Koncerty Zespołu Polskiego stanowią niepowtarzalną okazję usłyszenia brzmienia wymarłej tradycji. Inne instrumenty wchodzące w skład zespołu to skrzypce żłobione, piszczałki, dudy, lira korbowa, cymbały, basy i bębny. Skład taki pozwala wykonywać repertuar wielu różnych regionów, a zarazem gwarantuje autentyczne brzmienie zespołu. Głównym założeniem Zespołu Polskiego jest sięganie do korzeni muzyki polskiej i słowiańskiej, aby wydobyć i unaocznić słuchaczom specyfikę muzyki polskiej od XVI wieku po dzieła Fryderyka Chopina, aż do twórców współczesnych. W roku 2002 liderka grupy zrealizowała długo oczekiwane solowe nagrania - płytę "Suita Jedwabnego Szlaku" - wraz z muzykami z Japonii, Chin, Australii i Polski. Trzynaście kompozycji tworzących ten ponad 70-minutowy album są podsumowaniem 20-letnich poszukiwań przez artystkę wspólnego muzycznego pierwiastka dla rozmaitych kultur kontynentu Euroazjatyckiego.

Dyskografia:
"Muzyka Nizin" - CD MTJ 1995
"Oj, chmielu" - CD MTJ 1996
"Kolędy polskie znane i zapominane" - CD MTJ 2001

http://etno.serpent.pl/zespol_polski/index.html MP3


www.gadki.lublin.pl www.gadki.lublin.pl/encyklopedia do góry
wstecz