Ghurt Yo-Ghurt (UA)
Guda (BY)
Hurt Jo-Hurt
Principal tasks
Widening the cultural horizons of the audience
Enriching the aesthetic worldview of the people with new and positive music forms
Having realized the in-depth commonness of music roots of different nations,
"Ghurt Yo-Ghurt" presents the best samples of Celtic, as well as Balkan folk music to the audience.
Ancient and classical music supports the aesthetic development of listeners.
Musicians
Maria Khmel'ova - vocals, flute
Yevdokym Reshet'ko - vocals, guitar, bass guitar
Tymofiy Reshet'ko - percussion, sound engineer
Oleh Put'atin - bass guitar, guitar
Jack Frost - guitar, sound engineer
Kyrylo Borodin - violin
Oleksandr Murenko - drums
Main Data and Events
Ghurt Yo-Ghurt was established at the beginning of 2000.
The first performance took place at O'Brien's Irish Pub on St. Patrick's Day (March 17th, 2000).
The first album "We have all around" was issued in March 2001.
The first time the group performed under the new name was in May 2001 during Oleksiy Kogan's jazz evenings.
They also participated in international festivals "Staraya Krepost" (An Old Fortress) and "Sem Cultur" (Seven Cultures) in Kamianets-Podilskyi in June and September 2001, and in television programmes: "Resheto" (Riddle) (Tete-a-Tete Channel), "Mosty" (Bridges) (ICTV), "Podyom" ("Wake Up"), "Zona Nochi" (Night Zone) (New Channel) and in the film "A Critical State" (1+1 Studio, NTV).
The group visited the "Fun Celtica" Festival in Moscow in March 2002.
In April 2002 they issued the album "Yo'Ghurt/Irish Cream" and participated in the international folk festival "4x4" in Kiev.
In October 2002 Ghurt Yo-Ghurt played at the "Viva Ukraine" festival in Wroclaw, Poland.
In January 2003 the album "Follow my Steps" was released and a video clip was made.
Musical trends
Due to a variety of creative aspirations and musical interests, the group's genre and style spectrum is rather wide: from folk songs and classical music to rock music and jazz-punk music.
Folk music: Melodies of Irish folk songs, as well as Balkan countries' folklore, are interpreted by the musicians. It is an active, energetic and fiery instrumental music.
Early and classical music: Compositions by Italian composers, as well as those by J. S. Bach, Y. Haydn and W. A. Mozart, create an elated and festive mood. Exquisite music performed by a classical trio (flute, violin and guitar) suits every cultural event.
www.ghurtyoghurt.com
MP3
MP3
Guda
Ponad dziesięć lat temu grupa młodych ludzi - naukowców i studentów - połączyła siły w badaniach nad historycznym i kulturowym dziedzictwem swego kraju. Jedną z dziedzin ich zainteresowań były dawne techniki wokalne. Na zorganizowanej przez nich wyprawie badawczej udało się nawiązać bezpośredni kontakt z żyjącymi jeszcze ludowymi śpiewakami i zarejestrować ich wykonania na nagraniach audio i wideo. Współpraca z etnomuzykologami i foklorystami podczas dekady badań pozwoliła na dokładne opisanie tajników archaicznego śpiewu i umożliwiła jego naśladowanie.
Wykonawcy z zespołu GUDA praktykują "gołaśny śpiew" (nazwany tak przez etnomuzykolog Z. Mozejko), wywodzący się ze zwyczaju donośnego śpiewania na wolnym powietrzu. Podstawowym kryterium estetycznym w tej tradycji wykonawczej jest umiejętność głośnego "wyprowadzania" dźwięku (przedłużony śpiew na głębokim oddechu) i "podnoszenia" go z rezonującej klatki piersiowej. Dla tej techniki charakterystyczna jest też wielość głosów łączących się w organiczny sposób z linią melodyczną utworu (portamento przy wznoszeniu i opadaniu melodii, drżenie głosu, wydłużanie lub skracanie niektórych głosek - w ten sposób wykonywane są pieśni wiosenne i letnie, jak też większość pieśni weselnych i związanych z narodzinami).
Podstawą repertuaru GUDY są pieśni obrzędowe, należące do najbardziej archaicznej sfery kultury ludowej. Wiele z nich dawno odeszło w zapomnienie - musiały zostać odtworzone według zapisów nutowych. Wszystkie utwory wykonywane są a capella.
Zamysł pierwszego albumu zespołu oparty jest na tradycyjnym kalendarzu. W dawnych czasach rok zaczynał się 1. marca, a jego miesiące nie pokrywały się ze współczesnymi. Obserwacje astronomiczne przeprowadzane przez naszych przodków umożliwiały precyzyjne określanie początku i końca cyklu kalendarzowego. Pieśni związane ze starożytnymi świętami to pozostałość tego dawnego porządku świata, ukryta głęboko w świadomości każdego, kto pochodzi z tych ziem.
Dyskografia:
GUDA - Igrzyska Bogów
GUDA - Starożytne Pieśni Obrzędowe
www.guda.fromby.net
MP3